lauantai 6. syyskuuta 2014

Kun puhelimeni sanoi minulle: Hei

Kuukauden sisällä olen joutunut hankkimaan sekä uuden puhelimen että tietokoneen. En ole teknologiahifistelijä, vaan yleensä käytössäni olleet laitteet ovat olleet luokkansa edullisimpia ja yksinkertaisimpia. Monesti olen valinnut sopivista vaihtoehdoista sen, joka on ollut minusta kaunein. Nyt kuitenkin totesin, että tarvitsen vähän paremman puhelimen, jossa on nopea nettiyhteys ja hyvä kamera. Ja kun sanon että tarvitsen, tiedän että kyseessä ei ole todellinen tarve: halusin puhelimen, joka tekee arjestani hieman helpompaa ja mukavampaa. Ostin ensimmäisen iPhoneni.

Keskustelimme tietokoneiden ja puhelimien merkeistä ja brändeistä puolisoni kanssa, joka työskentelee IT-alalla. Hänen mielestään Applen salaisuus on markkinointi. Hänen mielestään Applen tuotteissa ei ole mitään, mitä muillakin valmistajilla ei olisi, mutta merkki on vain onnistunut brändäämään ja markkinoimaan laitteensa ennennäkemättämällä tavalla. Olen samaa mieltä siitä, että teknologisia laitteita ei osteta vain järjellä, vaan myös tunteella.

Markkinointi ei kuitenkaan ole ainoa syy brändin haluttavuuden taustalla. Apple nimittäin ymmärsi ensimmäisenä erään erittäin olennaisen asian: teknologiakokemuksen tärkeyden. Ihmiset haluavat pitää lähellään ja jokapäiväisessä käytössään esineitä, jotka saavat heidän olonsa tuntumaan hyvältä. Esineen muotoilun, sen katselemisen ja koskettamisen täytyy tuntua miellyttävältä, ja käyttökokemuksen pitää olla mutkaton ja mukava.

Ymmärsin tämän henkilökohtaisesti, kun avasin uuden puhelimeni ensimmäistä kertaa. Se sanoi minulle: Hei. Tai siis sen näytölle ilmestyi kauniilla, yksinkertaisella fontilla vain yksi sana:

Hei

ja jollakin kummallisella tavalla se tuntui hyvältä.

Se tervehti minua! Se on odottanut minua! Tulkitsin valmiiksi ohjelmoidun viestin henkilökohtaiseksi kontaktiksi, aivan kuin se olisi tarkoitettu juuri minulle.

Muutama viikko tämän jälkeen jouduin hankkimaan myös uuden tietokoneen vanhan kannettavani tilalle. Valitsin silmiäni miellyttävän alumiinikuorisen PC:n 8 GT:n muistilla. Kun avasin sen ensimmäisen kerran, arvatkaa mitä se minulle sanoi?

Hei

Mutta tilanteen intiimiyden tuhosi teksti, joka näytölle ilmestyi seuraavaksi: Sillä aikaa kun valmistelen ohjelmiston päivitystä, voit tutustua uuteen tietokoneeseesi.

Toisinaan pelkkä hei on enemmän kuin tuhat sanaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Mitä ajattelet?